Назад във времето.. при първия морски контейнер

"Eдин от малкото, които промениха света" - да, така наричат Малкълм Маклийн.



Роден в Макстоне, Северна Каролина на 14 ноември 1913 г., Малкълм се превръща в главното действащо лице, допринесло за бизнеса с морски контейнери и като цяло за морския транспорт като такъв, какъвто го познаваме днес.

Когато говорим за Малкълм, можем да отбележим следните основни моменти:

Понякога и 120 долара са достатъчни за старта на бизнес идея
Без получено средно образование при първите си придобити с труд 120 долара, той ги инвестира в употребявани камиони. През 1934 г., заедно със сестра си Клара и брат си Джим отворарят семейна фирма - "McLean Trucking". Тя се развива и става втората по големина транспортната фирма в света, която разполага с 1770 камиона и цели 32 терминала.

Няма нищо невъзможно
Един ден Маклийн решава, че няма нищо невъзможно и всички кутии, бъчви и други товари, които трябва да се транспортират, могат да се поберат в един голям сандък. След това този съндък може с кран да премести товара на един път и да го качи на кораб, за да отпътува към желаната дестинация. През 1955 г. продава компанията си за цели $25 милиона! Със средствата купува "Pan-Atlantic Steamship" и "Florida Gulf Terminal", обединявайки ги под "McLean Industries".


За идеята
Идеята е въведена още през Втората световна война, а в началото на 1950 г. Маклийн от дълго време наблюдава как превоза, по начина, по който се изърпва сега, се осъществява твърде бавно. Подобни забавяния ощетяват всеки един бизнес. Маклийн прави истинска революция не само в международната търговия, но и в обществения транспорт като цяло през втората половина на 20-ти век.
Изобретението му, металният контейнер, е официално готов до 1956 г. По-късно Маклийн основава фирма "Sea-Land Service", пионер в областта на превоза. За своята революция, Маклийн получава почетната титла "Човек на века" от Международната Зала на Морската Слава.
Всъщност, идеята с контейнери Маклину хрумва още през 1937 г., но но тогава не намира съмишленици. Цели 19 години са били необходими преди експериментите му да дадат резултати.

За първия морски контейнер
Контейнерът на Малкълм е бил изграден под формата на херметически затворени метални кутии, за да създадете няколко различни по размер контейнери за превоз. Непрестанно усъвършенства идеята си. Например, установява, че много по-ефективно би било контейнерите да нямат колела, а да имат възможност да се поставят един върху друг.
 

Резултати
През 1956 г. използването на контейнери намалява разходите за транспорт с цели 36 пъти, което е огромно постижение за онова време. През април 1960-та вече има фирмата "Sea-Land Service", а през 1966 г. стартира първата линия на трансатлантическия трафик. Преминаването към по-голяма стандартизация помогна да се разшири възможността за интермодални превози. До края на 1960 г. фирмата му "Sea-Land Industries" държи 36 контейнера и достъп до повече от 30 пристанищни града.


В топ 400 най-богати американци
През 1982 г. Маклийн влиза в списъка на 400-те най-богати американци на списание "Форбс". Но няколко години след това губи цялото си състояние и обявява заявява несъстоятелност. Неговият дълг възлиза на $1.3 млрд. евро. През 1991 г, на възраст от 78 години, Маклийн основава фирма "Trailer Bridge", която работи между континенталната част на САЩ, Пуерто Рико и Доминиканската Република.

Днес, морските контейнери имат множество на брой приложения.

На 25 май 2001 г. Малкълм си отива от този свят, доказвайки, че всяка идея се нуждае от революция. Малкълм беше тази революция в морската търговия!